ניקיון לפסח – חרטה או חרטא?

אביב התקופה האהובה עלי! אולי כי בסוף חודש מרץ אני חוגגת יום הולדת. אולי כי האביב מביא איתו פריחה, התחדשות אופטימיות. אולי כי הימים מתארכים ופתאום יש יותר מוטיבציה ותנועה. לא יודעת מה הסיבה העיקרית אבל אני מתמוגגת מהתקופה הזו.

תחילתו של האביב מתקשרת לחג הפסח ולהכנות אליו. אנחנו מנקים את הבתים שלנו, מנפים מהם את כל המיותר ומוציאים כל דבר שלא משרת אותנו. עובדים מאוד קשה ( מי אמר שיצאנו מהעבדות?)  וכשמגיע החג לובשים בגדים חדשים וחגיגיים ויוצאים לחגוג.

רגע…… פוס משחק!
אבל מה איתנו? מה עם הנפש שלנו? 
בפוסט הזה אני רוצה לכתוב על חרטה. 
איך היא משפיעה עלינו? מה התפקיד שלה? ואיך ולמה כדאי לשחרר אותה בהקדם? 
מומלץ לפני החג.
אני אוהבת לתת טיפים מעשיים ופשוטים לכן בהמשך תוכלו למצוא הסבר איך לשחרר ולהשתחרר מחרטה וכך ליצור שינוי בחייכם. אני יודעת, יתכן שהמחשבה הראשונה שקופצת לראש "אבל אין לי חרטות", "אני בשלום עם כל החלטה שקיבלתי". אני מציעה שתתנו הזדמנות למידע שבהמשך .

מה זה בכלל חרטה ומה תפקידה ?

חרטה היא תחושה שמאגדת בתוכה רגשות כמו פיספוס, צער, כעס, ביקורת ולפעמים בושה על כך שכן או לא עשינו משהו. ישנן כמה סוגי חרטות, חלקן גלויות וברורות וחלקן נסתרות ונמצאות עמוק בתת המודע שלנו. דוגמה לחרטה גלויה כשהייתי עושה דיאטות,  אם הייתי אוכלת משהו ש"אסור" לאכול, מיד הייתי מרגישה חרטה. לעומת זאת חרטה סמויה מסתתרת מאחורי דפוסי התנהגות אחרים ולרוב לא נרגיש אותה ישירות. למשל בחורה שלא מצליחה להיכנס לזוגיות וחושבת שאין לה כישורי זוגיות כשבעצם מתחת לפני השטח היא מתחרטת על קשר שהיה לה בעבר והחרטה הזו לא מאפשרת לה להתקדם לקשר החדש. 
לכל רגש שלילי יש גם תפקיד חיובי, תפקידה של החרטה הוא בעצם לשמור עלינו שלא נחזור על הטעויות והכישלונות שלנו שוב ושוב. החרטה מאפשרת לנו להרגיש ולהיות מוגנים וחזקים יותר מפני שהיא מבטיחה שנמנע מלהיכשל ולהיפגע שוב. 
האומנם?!

איך החרטה משפיעה עלינו ולמה כדאי לנקות אותה מחיינו?

החרטה בדרך כלל יוצרת תקיעות בנושאים שונים בחיים שלנו וחוסמת שפע. כשאנחנו מתחרטים על משהו אם זה במודע או לא במודע אנחנו משחזרים שוב ושוב את העבר שלנו. זה קורה כי המנגנון האוטומטי של התת מודע שלנו חוזר על התוכנה של "למה עשיתי" / "לא עשיתי" בלופים. מה שמבזבז המון אנרגיה ומונע מאיתנו ליצור משהו חדש, מעבר למוכר והידוע ומשפע רב יותר להגיע לחיים שלנו. אולי עכשיו בלבלתי אתכם, איך מצד אחד החרטה מגינה עלינו מלחזור על טעויות העבר ומצד שני גורמת לני לשחזר את העבר שוב ושוב. לתת מודע שלנו אין הגיון, הוא תמיד רוצה להגן עלינו. לפעמים  מתקיימות בו תוכנות דואליות, שיוצרות מצב שהדברים פשוט מתקיימים במקביל.

ככל שאנחנו מנקים ומשחררים יותר חרטות אנחנו מפנים יותר מקום, משאבים ואנרגיה במוח שלנו. מה שמאפשר לנו ליצור דברים חדשים, להתפתח מעבר לכל מה שהכרנו עד עכשיו, ליצור פריצות דרך ולהביא שפע רב יותר לחיינו. ברמה הגופנית שחרור חרטות מנקה את הריאות שלנו.

איך מזהים חרטה?

  1.  הכי קל לזהות חרטות גלויות, כאלה שברור לנו, בלי שום צל של ספק שאנחנו מתחרטים על החלטה או מעשה שעשינו או לא עשינו. אלה יכולות להיות החלטות שלקחנו לפני הרבה שנים או מעשים שעשינו ואנחנו מתחרטים עליהם לאחרונה. למשל חרטה על זה שאף פעם לא למדתי לנגן למרות שתמיד רציתי. דוגמה נוספת חרטה על זה שנכנסתי לזוגיות, שמראש ידעתי שלא כדאי לי להיכנס אליה. חרטות מהסוג הזה תמיד נמצאות שם במחשבות שלנו ולכן קל לאתר אותן.
  2. הדרך השניה היא להיזכר על מה יש לנו את הדיבור הזה בראש: "אבל למה לא עשיתי/ אמרתי/ פעלתי ככה וככה…" או "למה עשיתי/ אמרתי את זה?" או "למה לא נתנו/ עשו/ בדקו לי את זה?"" למה ויתרתי לעצמי/ להם…" " הייתי צריך…" וכו'. כל מחשבה כזו מחזיקה בתוכה אנרגיה של חרטה. למשל לא עניתי למנהלת שלי כשהיא צעקה עלי?
  3. הדרך השלישית טיפה יותר מורכבת והיא עוזרת לנו למצוא את החרטות הסמויות (כאלה שנמצאות עמוק בתת המודע שלנו). תחשבו על תחומי החיים בהם אתם מרגישים תקועים, ואז תשאלו את עצמכם, על מה אתם מתחרטים בהקשר לתחום הזה? אולי על משהו מפעם? אולי על משהו לפני שהיתה התקיעות? אל תוותרו מהר, תשאלו את עצמכם שוב ושוב התשובה תגיע ואיתה גם הריפוי והשינוי המיוחל. למשל התקיעות היא, שאני לא מצליחה להרוויח יותר כסף ממה שאני מרוויחה היום. נשאל על מה אני מתחרטת בקשר לכסף? אולי על זה שלא חסכתי כשהיה לי? אולי על זה שבזבזתי? אולי על זה שלא דרשתי את הכסף שהגיע לי? (התשובה שיקפצו לכם הן הכי  מדויקות)

 איך מנקים חרטה בקלות?

חשוב לי לתת טיפים פשוטים שיאפשרו לנקות כמה שיותר חרטות ושניתן ליישם אותם בבית, לבד.
  1. נעשה רשימה של החרטות (ממליצה בשלב הראשון להתחיל מחרטות גלויות ואחר כך לעבור לסמויות).
  2. נתמקד בחרטה הראשונה שכתבנו ונשאל את עצמינו 2 שאלות: 1. מה המתנה שהחרטה הזו נותנת לי? 2. איך החרטה הזו מאפשרת לי להתפתח/ להשתפר/ לגדול?
  3. את התשובות אני ממליצה לכתוב. כשאנחנו כותבים אנחנו עוברים תהליך של עיבוד המידע וזה עוזר לנו לעבור ריפוי.
  4. לאחר שהבנו איך שירתה אותנו החרטה (בסעיף 3) נוכל לסלוח לעצמינו על כך שהחזקנו אותה עד היום. 
  5. ניקח נשימה עמוקה ונסכים, לשחרר את החרטה מהמרחב שלנו, במקומה נאפשר לשינוי והתחדשות להיכנס.
  6. נחזור על השלבים 2-5 על החרטות שברשימה.

שימו לב יכול להיות שנגלה כי חרטה מסוימת היא בעצם המוטיבציה שלנו לרצות להשיג משהו בחיים ואז אולי נרצה להשאיר אותה כדי לשמר את המוטיבציה. אל תאמינו לזה חרטה היא המונע והחסם. ברגע שנשחרר אותה נוכל להשיג את מה שאנחנו רוצים בזכות הבחירה החופשית. 

לדוגמה " אני מתחרטת שאני לא בזוגיות" רגע אבל אם לא תהיה לי חרטה אולי בכלל לא תהיה לי מוטיבציה למצוא זוגיות. אז זהו שלא, החרטה חוסמת את האפשרות למציאת זוגיות השחרור שלה הוא מה שפותח את האפשרות.

התהליך הזה יביא איתו תובנות מעניינות, סיכוי אפילו לתובנות משנות חיים. באמצעות עיבוד הרגשות השליליים, משתחררת בנו האנרגיה התקוע ומכאן אנחנו יכולים להמשיך קדימה, ליצור מחדש את העתיד שלנו ולהכניס שפע רב יותר, בלי התלות בחרטות – כי זה סתם חארטה.  

אני מאוד אשמח לשמוע את התובנות האלה כאן בתגובות בהמשך.

לסיכום

המשאלה שלי שתוכלו להפיק מהפוסט הזה את המיטב ולהשתחרר מכמה שיותר חרטות לכבוד האביב והחג.

כי כולנו ראויים להיות מאושרים!

אם אתם מרגשים שנדרש לכם ליווי בתהליך הזה, אשמח לעזור, כיתבו לי או התקשרו אליי.

חג שמח בהמון אהבה!

נ.ב.

הרגשות השליליים משפיעים על הגוף שלנו, וגם על השפע שלנו, מצרפת לכם פרק מתוכנית הלייבים השבועית שלי בו דיברתי בדיוק על זה

הרשמה לניוזלטר של מועדון הפיות

כאן תקבלו עדכונים, טיפים, הטבות ועוד

עוד פוסטים באותה אנרגיה

יש לכם שאלות בנושא, כיתבו לי! אשמח לענות,

אני עוקבת אחר התגובות שמתקבלות פה בבלוג…

אז אם אתם צריכים עזרה, התייעצות או ריפוי תרגישו חופשי לכתוב לי ואני אענה בהקדם האפשרי.

רוצים לדבר איתי בפרטיות, התקשרו

ל054-4324824

באהבה ילנה

7 תגובות
  1. המתלבטת הגב

    סוגייה מאוד כבדה ומשמעותית בהחלטות שאנחנו לוקחים או לא ובתוצאות של זה.
    הכי חשוב לדעתי זה כמה שפחות להתבוסס בתחושת החרטה ( מודה שלא תמיד זה קל ) ולנסות ללמוד לפעם הבאה.

    • ילנה בורטקוב הגב

      אני מסכימה איתך,
      לפעמים המנגנון הלא מודע שלנו הוא מה שיוצר את החרטה.

  2. ג'ני הגב

    פוסט מקסים…ממש הכניס אותי לחשיבה מחודשת לקראת החג

    • ילנה בורטקוב הגב

      ג'ני איזה יופי!
      אני שמחה שזה היה מדויק עבורך, מעניין אילו דברים מעניינים תגלי…

  3. ג'ני הגב

    פוסט מקסים…ממש הכניס אותי לחשיבה מחודשת לקראת החג….

  4. שיר ים הגב

    נושא מאוד קשה ועמוק.
    אמן שנצליח לשחרר את החרטה והרגשות הרעים'.

    • ילנה בורטקוב הגב

      שיר ים,
      אני מסכימה, באמת זה אחד הנושאים המשמעותיים שהשחרור שלהם עושה פלאים.
      בקצב המדויק ננקה עוד ועוד חרטה ונחווה שינוי.
      המתנות שמסתתרות שם כל כך שוות, מניסיון

השארת תגובה